ook anders
Eva Nijsten maakt voor de VPRO een serie over kinderen met slaapproblemen, De Slaapservice. Voor de NTR regisseerde zij Idee Puree. Kinderen leren tegenslagen en mislukkingen om te zetten in creatief denken. Nu maakt ze een documentaire voor KRO/NCRV over kinderen die de eerste communie doen.
Mark Handels’ 360 gradenfilm is tot begin 2020 te zien in Columbus Earth Center aan het Museumplein in Kerkrade. Onderdeel van de internationale tentoonstelling Nature: 60 baanbrekende projecten van ontwerpers om de natuur te herstellen. Tegelijk te zien in het grootste design-museum ter wereld in New York!
Handels zit al midden in een droomproject. “Op het museumplein in Kerkrade staat een fantastisch filmtheater, Columbus. Met een reusachtig scherm voor een 360 gradenfilm. Een soort omgekeerd universum. Als bezoeker lijkt het alsof je vanuit International Space Station naar Moeder Aarde kijkt. Voor die entourage en beleving hebben we nu een film gemaakt. We hebben vastgelegd hoe mooi onze wereld is, maar ook wat voor een puinhoop we er soms van maken. En vooral: hoe kunnen we er beter mee omgaan? Een film die de meeste bezoekers in de ziel zal raken. Die je verleidt om zelf ook anders met dingen om te gaan. Ga kijken en daarna vooral DOEN!”
Beide successen verdienen een vervolg. Nijsten: “Mijn toekomstdroom? Als ik veel geld had, zou ik iets doen wat kostbaar is in de filmwereld. Weken, maanden op één plek verblijven. En dan heel gedetailleerd iets observeren en vastleggen. Mijn hartenwens na het zien van 2KM2, een documentaire van fotograaf Carel van Hees (2008). Twee seizoenen lang legde hij minutieus het leven in twee vierkante kilometer stad vast; Kop van Zuid in Rotterdam. Alle tegenstellingen in grote steden komen langs. Ontroerend én confronterend. Dat niveau hoop ik te bereiken.”
Nijsten debuteert ook eind 2017. Op het Nederlands Filmfestival gaat haar ‘Sinterklaas bestaat’ in première. Met een hoofdrol voor taxichauffeur Marcel, die zich dé Sinterklaas voelt. Tien maanden per jaar doet hij toevallig iets anders. “Dan ben ik Sinterklaas, verkleed als taxichauffeur.”
Nijsten: “Als gewone man ben je in die rol opeens een soort popster. Een kostuum maakt zoveel los bij mensen. Ze gaan totaal anders tegen je aankijken. Grappig was dat ook de hele filmcrew nederiger werd als Marcel in de rol van Sint stapte.”
Eind januari 2015 is Handels bij de première van ‘Gluckauf’, de latere viervoudig Gouden Kalf-winnaar van Remy van Heugten. Het sociaal drama speelt zich af in de mijnstreek in Zuid-Limburg, de geboortegrond van Handels. Hij is diep onder de indruk, in tegenstelling tot de oud-mijnwerkers op de eerste rij. Handels: “Mooie film, maar geen mijnwerkersfilm.” Ze misten vooral de ondergrondse beelden. “Wacht eens even, zei ik tegen mezelf, is er wel ooit zo’n film gemaakt? Nee, dus. Hier moest ik iets mee. Hoe dan ook.” Het wordt eind 2017 zijn filmdebuut: Barbara, de naam van de patroonheilige van ondergrondse mijnwerkers.
Een korte dramafilm over ondergronds kameraadschap. En over de duizend angsten van mijnwerkersvrouwen als hun mannen ondergronds waren, maar waarover niet gesproken werd. Nog niet eerder vastgelegd, en ontstaan door vanuit de ogen van de mijnwerkers zelf te kijken.
SCROLL NAAR BENEDEN
“Nieuwsgierig zijn naar mensen die anders leven dan ik. Met een mening die mogelijk botst met hoe ik in het leven sta. Die mensen zoek ik voor mijn films.” Zo vult regisseuse Eva Nijsten (29) ‘anders kijken’ in. Haar collega Mark Handels (35) definieert het liever als: op zoek gaan naar wat anderen nog niet hebben gezien en vastgelegd.” Deze twee regisseurs bewijzen dat anders kijken bijzondere resultaten oplevert.
Tjeu Seeverens / Rob Oostwegel
ook anders
Handels zit al midden in een droomproject. “Op het museumplein in Kerkrade staat een fantastisch filmtheater, Columbus. Met een reusachtig scherm voor een 360 gradenfilm. Een soort omgekeerd universum. Als bezoeker lijkt het alsof je vanuit International Space Station naar Moeder Aarde kijkt. Voor die entourage en beleving hebben we nu een film gemaakt. We hebben vastgelegd hoe mooi onze wereld is, maar ook wat voor een puinhoop we er soms van maken. En vooral: hoe kunnen we er beter mee omgaan? Een film die de meeste bezoekers in de ziel zal raken. Die je verleidt om zelf ook anders met dingen om te gaan. Ga kijken en daarna vooral DOEN!”
Beide successen verdienen een vervolg. Nijsten: “Mijn toekomstdroom? Als ik veel geld had, zou ik iets doen wat kostbaar is in de filmwereld. Weken, maanden op één plek verblijven. En dan heel gedetailleerd iets observeren en vastleggen. Mijn hartenwens na het zien van 2KM2, een documentaire van fotograaf Carel van Hees (2008). Twee seizoenen lang legde hij minutieus het leven in twee vierkante kilometer stad vast; Kop van Zuid in Rotterdam. Alle tegenstellingen in grote steden komen langs. Ontroerend én confronterend. Dat niveau hoop ik te bereiken.”
Nijsten debuteert ook eind 2017. Op het Nederlands Filmfestival gaat haar ‘Sinterklaas bestaat’ in première. Met een hoofdrol voor taxichauffeur Marcel, die zich dé Sinterklaas voelt. Tien maanden per jaar doet hij toevallig iets anders. “Dan ben ik Sinterklaas, verkleed als taxichauffeur.”
Nijsten: “Als gewone man ben je in die rol opeens een soort popster. Een kostuum maakt zoveel los bij mensen. Ze gaan totaal anders tegen je aankijken. Grappig was dat ook de hele filmcrew nederiger werd als Marcel in de rol van Sint stapte.”
Eind januari 2015 is Handels bij de première van ‘Gluckauf’, de latere viervoudig Gouden Kalf-winnaar van Remy van Heugten. Het sociaal drama speelt zich af in de mijnstreek in Zuid-Limburg, de geboortegrond van Handels. Hij is diep onder de indruk, in tegenstelling tot de oud-mijnwerkers op de eerste rij. Handels: “Mooie film, maar geen mijnwerkersfilm.” Ze misten vooral de ondergrondse beelden. “Wacht eens even, zei ik tegen mezelf, is er wel ooit zo’n film gemaakt? Nee, dus. Hier moest ik iets mee. Hoe dan ook.” Het wordt eind 2017 zijn filmdebuut: Barbara, de naam van de patroonheilige van ondergrondse mijnwerkers.
Een korte dramafilm over ondergronds kameraadschap. En over de duizend angsten van mijnwerkersvrouwen als hun mannen ondergronds waren, maar waarover niet gesproken werd. Nog niet eerder vastgelegd, en ontstaan door vanuit de ogen van de mijnwerkers zelf te kijken.
“Nieuwsgierig zijn naar mensen die anders leven dan ik. Met een mening die mogelijk botst met hoe ik in het leven sta. Die mensen zoek ik voor mijn films.” Zo vult regisseuse Eva Nijsten (29) ‘anders kijken’ in. Haar collega Mark Handels (35) definieert het liever als: op zoek gaan naar wat anderen nog niet hebben gezien en vastgelegd.” Deze twee regisseurs bewijzen dat anders kijken bijzondere resultaten oplevert.
Tjeu Seeverens / Rob Oostwegel