Ongefilterd Magazines

Klik op een magazine om deze te openen. Veel kijk- & leesplezier!

Een patatje mét of toch liever een vegan kebab? De vettige hap contra biologisch; zondigen versus gezond? Het zijn de foodhits 2019 op festivals. Wat laten festivalgangers zich bewust smaken in culinair festivalland? Gulpener somt vier opvallende trends voor je op.

Geboren uit een schuttersmaaltijd op ’t Vrijthof, is ’t Preuvenemint in Maastricht de oervorm van onze huidige foodfestivals. Sinds 1982 staat dit proefevenement te boek als gastronomisch walhalla. Gerenommeerde koks uit de Euregio zetten hun beste beentje voor en presenteren hun haute cuisine onder de blote hemel. Van oesters tot gezonde hamburgers en trendy streetfood. Met als prettige mvo-nasmaak dat een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan goede doelen.

Festivalgangers maken bewuste afwegingen van wat ze eten en drinken tussen optredens door. Ambachtelijk, biologisch en veganistisch vormen de rode draad bij het maken van gezonde voedingskeuzes op de festivalwei. “Meer keuze en kwaliteit”, omschrijft Pim Zuethoff, directeur van cateraar LOC7000, deze trend. Zijn bedrijf voorziet jaarlijks zo’n vijftig events van eten en drinken. “De vegan kebab is een gezonde hardloper, gevolgd door verse broodjes en fruitsappen.” Ook haute dogs, wraps, oosterse schotels en mosselen scharen zich onder ‘good festivalfood’. Ze verdringen de pizza’s, curryworsten en friet.

Is het patatje mét dan gezien? André Malotaux, mede-eigenaar van horecaproducent voor festivals Harder Better Faster Stronger, hinkt op twee gedachten. “Ik constateer een daling van de snelle, vette hap op festivals. Snacks scoren op de eerste festivaldag nog goed, daarna gaan bezoekers voor uitgebreider en gezonder eten.” Tegelijk haalt het wandelgemak van bandje naar bandje met een patatje in de hand het fastfood ook weer uit die dalende tendens. Tijdens de Libelle Zomerweek prikten zo’n 80.000 huisvrouwen een patatje. Pim Zuethoff geeft aan dat hamburgers en friet nog steeds 50% van zijn festivalomzet vormen.

Hydratie is belangrijk om gezond te feesten. Water is een welkome afwisseling met alcoholhoudende dranken en – zeker weten – gezonder dan suikerrijke frisdranken. WML Limburgs water speelt daar handig op in. Op Limburgse festivals, van folklore tot pop, trakteert de waterleidingmaatschappij op echt Limburgs water. Zo lieten bezoekers op Pinkpop zich gemiddeld één liter Limburgs water smaken. Ook in de horeca rukt deze pure dorstlesser op. Geserveerd in een hippe karaf met frisse toevoegingen zoals komkommer, limoen of munt.

Eten op straat verkopen is al zo oud als de weg naar Rome. Op de plaatselijke kermis, een jaarlijks terugkerend festijn gekoppeld aan een christelijke feestdag of oogstdank, stonden naast attracties zoals de vrouw met de baard ook zelf-gebouwde kraampjes met lekkernijen. Tegenwoordig is het foodaanbod haast net zo belangrijk als de muziek. Festivals zetten zich in om de Festival Award voor ‘Beste Eten & drinken’ te winnen en zelfs Lidl mengt zich in de strijd.

Bronnen: Festivalatlas, WML Limburgs water, NU, Humo, Festileaks, Max Magazine

DEEL DEZE PAGINA

  Wim Göbbels 

Offline: This content can only be displayed when online.

Een patatje mét of toch liever een vegan kebab? De vettige hap contra biologisch; zondigen versus gezond? Het zijn de foodhits 2019 op festivals. Wat laten festivalgangers zich bewust smaken in culinair festivalland? Gulpener somt vier opvallende trends voor je op.

Geboren uit een schuttersmaaltijd op ’t Vrijthof, is ’t Preuvenemint in Maastricht de oervorm van onze huidige foodfestivals. Sinds 1982 staat dit proefevenement te boek als gastronomisch walhalla. Gerenommeerde koks uit de Euregio zetten hun beste beentje voor en presenteren hun haute cuisine onder de blote hemel. Van oesters tot gezonde hamburgers en trendy streetfood. Met als prettige mvo-nasmaak dat een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan goede doelen.

Festivalgangers maken bewuste afwegingen van wat ze eten en drinken tussen optredens door. Ambachtelijk, biologisch en veganistisch vormen de rode draad bij het maken van gezonde voedingskeuzes op de festivalwei. “Meer keuze en kwaliteit”, omschrijft Pim Zuethoff, directeur van cateraar LOC7000, deze trend. Zijn bedrijf voorziet jaarlijks zo’n vijftig events van eten en drinken. “De vegan kebab is een gezonde hardloper, gevolgd door verse broodjes en fruitsappen.” Ook haute dogs, wraps, oosterse schotels en mosselen scharen zich onder ‘good festivalfood’. Ze verdringen de pizza’s, curryworsten en friet.

Is het patatje mét dan gezien? André Malotaux, mede-eigenaar van horecaproducent voor festivals Harder Better Faster Stronger, hinkt op twee gedachten. “Ik constateer een daling van de snelle, vette hap op festivals. Snacks scoren op de eerste festivaldag nog goed, daarna gaan bezoekers voor uitgebreider en gezonder eten.” Tegelijk haalt het wandelgemak van bandje naar bandje met een patatje in de hand het fastfood ook weer uit die dalende tendens. Tijdens de Libelle Zomerweek prikten zo’n 80.000 huisvrouwen een patatje. Pim Zuethoff geeft aan dat hamburgers en friet nog steeds 50%
van zijn festivalomzet vormen.

Hydratie is belangrijk om gezond te feesten. Water is een welkome afwisseling met alcoholhoudende dranken en – zeker weten – gezonder dan suikerrijke frisdranken. WML Limburgs water speelt daar handig op in. Op Limburgse festivals, van folklore tot pop, trakteert de waterleidingmaatschappij op echt Limburgs water. Zo lieten bezoekers op Pinkpop zich gemiddeld één liter Limburgs water smaken. Ook in de horeca rukt deze pure dorstlesser op. Geserveerd in een hippe karaf met frisse toevoegingen zoals komkommer, limoen of munt.

Eten op straat verkopen is al zo oud als de weg naar Rome. Op de plaatselijke kermis, een jaarlijks terugkerend festijn gekoppeld aan een christelijke feestdag of oogstdank, stonden naast attracties zoals de vrouw met de baard ook zelf-gebouwde kraampjes met lekkernijen. Tegenwoordig is het foodaanbod haast net zo belangrijk als de muziek. Festivals zetten zich in om de Festival Award voor ‘Beste Eten & drinken’ te winnen en zelfs Lidl mengt zich in de strijd.

Bronnen: Festivalatlas, WML Limburgs water, NU, Humo, Festileaks, Max Magazine

  Wim Göbbels 

DEEL DEZE PAGINA