Ongefilterd Magazines

Klik op een magazine om deze te openen. Veel kijk- & leesplezier!

DÉ TESTPLEK VOOR
DUURZAAMHEID

Just imagine: een foto van een willekeurig festivalterrein na afloop. De kans is groot dat je een soort slagveld bezaaid met plastic bekers en ander afval voor je ziet. “Niet meer van deze tijd, zo’n plastic vuilnisbelt”, stelt duurzaamheidsexpert Milan Meyberg resoluut. Hij weet hoe het anders kan én moet als het gaat om duurzaamheid. Net als Anna van Nunen, directeur en medeoprichter van het duurzaamheidsprogramma Innofest. Gulpener ging het gesprek aan met deze twee verschilmakers van begin 30.

Anna: “Innofest is geen partij die per definitie de festivals zelf wil verduurzamen. Een festival is voor ons een middel, geen doel. We zien het als een levend laboratorium voor het testen van producten die voor een positieve bijdrage aan een betere wereld kunnen zorgen. Dan kom je vanzelf vaak bij duurzaamheid uit."

"De toekomstplannen? Nog meer festivals aan Innofest verbinden. Dit jaar zijn elektronisch muziek- en artfestival DGTL en Zwarte Cross, uitgegroeid tot het grootste festival van ons land, erbij gekomen. We gaan ons ook meer richten op bedrijven die bij hun duurzaamheidsprogramma onze expertise goed kunnen gebruiken.”

“Goede en meteen lastige vraag. Moeilijk om een keuze te maken. Toch maar doen dan:

1. De protoypes op Oerol. Vooral Volta Energy met duurzame stroom voor afgelegen gebieden. En een nieuw drankje van cacaopulp, Kookoo. Onderzocht is hoe het een nieuw en duurzaam verdienmodel kan worden voor de cacaoboeren in Ghana.

2. Van Hulley. Een bedrijf dat van oude kleding nieuwe boxershorts maakt. Op Oerol is getest wat daarvoor het ideale verdienmodel is.”

Is directeur en medeoprichter van het duurzaamheidsprogramma Innofest waarbij ondernemers kunnen toetsen of hun nieuwe innovaties en prototypes aansluiten bij een groter publiek

Doet naar eigen zeggen dingen met festivals, start-ups, creatieve industrie, duurzaamheid, innovatie en prototyping

DGTL is een elektronisch muziek- en artfestival op de NDSM-werf achter het centraal station in Amsterdam. Elk paasweekend goed voor 40.000 bezoekers. De officieuze aftrap van weer een nieuw festivaljaar. En het meest duurzame festival ter wereld. Het duizelt je waarschijnlijk als je het hele rijtje duurzame innovaties op DGTL ziet. Een kleine greep:

Bij festivalgangers is in 2019 een broodje vlees nog steeds favoriet. Op DGTL staat géén vlees meer op het menu sinds 2015. Scheelt heel wat CO2-uitstoot.

Wat wel? Gerechten gebaseerd op voedseloverschotten in supermarkten. Uiterst smakelijk en ook nog eens met extra aandacht gepresenteerd.

Na afloop kun je terecht op composttoiletten waarin water wordt verdampt.
Wat overblijft wordt omgezet in bemestingsgrond.

Milan: “Ik richt mij nu meer op bedrijven dan festivals. Zij moeten versneld de transitie naar duurzaamheid maken. Grote merken kunnen veel leren van de aanpak en de testresultaten in de festivalindustrie. Samen werken we aan een economie die niet in dienst staat van de mens, zoals nu, maar van de natuur en onze omgeving. Zo kijk ik ook naar de toekomst van festivals. Over tien jaar kopen we tickets voor regeneratieve festivals. Die zijn niet meer schadelijk voor de plek waar ze plaatsvinden. Ze laten tegen die tijd juist een positieve footprint achter.”

Is ruim achttien jaar dj geweest, zowel op nationaal als internationaal niveau  

Acteert al vele jaren actief in de wereld van events en festivals  

Werkte de afgelopen twee jaar als ‘Revolution Manager Duurzaamheid’ bij DGTL Festival Amsterdam  

Is momenteel freelance duurzaamheidsstrateeg voor grote bedrijven en multinationals  

DEEL DEZE PAGINA

   Tjeu Seeverens

Offline: This content can only be displayed when online.
DÉ TESTPLEK VOOR
DUURZAAMHEID

Just imagine: een foto van een willekeurig festivalterrein na afloop. De kans is groot dat je een soort slagveld bezaaid met plastic bekers en ander afval voor je ziet. “Niet meer van deze tijd, zo’n plastic vuilnisbelt”, stelt duurzaamheidsexpert Milan Meyberg resoluut. Hij weet hoe het anders kan én moet als het gaat om duurzaamheid. Net als Anna van Nunen, directeur en medeoprichter van het duurzaamheidsprogramma Innofest. Gulpener ging het gesprek aan met deze twee verschilmakers van begin 30.

Anna: “Innofest is geen partij die per definitie de festivals zelf wil verduurzamen. Een festival is voor ons een middel, geen doel. We zien het als een levend laboratorium voor het testen van producten die voor een positieve bijdrage aan een betere wereld kunnen zorgen. Dan kom je vanzelf vaak bij duurzaamheid uit."

"De toekomstplannen? Nog meer festivals aan Innofest verbinden. Dit jaar zijn elektronisch muziek- en artfestival DGTL en Zwarte Cross, uitgegroeid tot het grootste festival van ons land, erbij gekomen. We gaan ons ook meer richten op bedrijven die bij hun duurzaamheidsprogramma onze expertise goed kunnen gebruiken.”

“Goede en meteen lastige vraag. 
Moeilijk om een keuze te maken. 
Toch maar doen dan:

1. De protoypes op Oerol. Vooral Volta Energy met duurzame stroom voor afgelegen gebieden. En een nieuw drankje van cacaopulp, Kookoo. Onderzocht is hoe het een nieuw en duurzaam verdienmodel kan worden voor de cacaoboeren in Ghana.

2. Van Hulley. Een bedrijf dat van oude kleding nieuwe boxershorts maakt. Op Oerol is getest wat daarvoor het ideale verdienmodel is.”

Is directeur en medeoprichter van het duurzaamheidsprogramma Innofest waarbij ondernemers kunnen toetsen of hun nieuwe innovaties en prototypes aansluiten bij een groter publiek

Doet naar eigen zeggen dingen met festivals, start-ups, creatieve industrie, duurzaamheid, innovatie en prototyping

DGTL is een elektronisch muziek- en artfestival op de NDSM-werf achter het centraal station in Amsterdam. Elk paasweekend goed voor 40.000 bezoekers. De officieuze aftrap van weer een nieuw festivaljaar. En het meest duurzame festival ter wereld. Het duizelt je waarschijnlijk als je het hele rijtje duurzame innovaties op DGTL ziet.
Een kleine greep:

Bij festivalgangers is in 2019 een broodje vlees nog steeds favoriet. Op DGTL staat géén vlees meer op het menu sinds 2015. Scheelt heel wat CO2-uitstoot.

Wat wel? Gerechten gebaseerd op voedseloverschotten in supermarkten. Uiterst smakelijk en ook nog eens met extra aandacht gepresenteerd.

Na afloop kun je terecht op composttoiletten waarin water wordt verdampt. Wat overblijft wordt omgezet in bemestingsgrond.

Milan: “Ik richt mij nu meer op bedrijven dan festivals. Zij moeten versneld de transitie naar duurzaamheid maken. Grote merken kunnen veel leren van de aanpak en de testresultaten in de festivalindustrie. Samen werken we aan een economie die niet in dienst staat van de mens, zoals nu, maar van de natuur en onze omgeving. Zo kijk ik ook naar de toekomst van festivals. Over tien jaar kopen we tickets voor regeneratieve festivals. Die zijn niet meer schadelijk voor de plek waar ze plaatsvinden. Ze laten tegen die tijd juist een positieve footprint achter.”

Is ruim achttien jaar dj geweest, zowel op nationaal als internationaal niveau

Acteert al vele jaren actief in de wereld van events en festivals

Werkte de afgelopen twee jaar als ‘Revolution Manager Duurzaamheid’ bij DGTL Festival Amsterdam

Is momenteel freelance duurzaamheidsstrateeg voor grote bedrijven en multinationals

DEEL DEZE PAGINA

   Tjeu Seeverens